Een dag in het leven van de orthopedagoog

Op dinsdagen werk ik in de middag van 12.30-18.00 uur. Wanneer ik aankom is er dus al behoorlijk wat leven in de brouwerij. Vandaag was een pakketje aangekomen voor een creatieve opdracht: paracord. Ik ruim het op en raak meteen met een pupil aan de praat over het paracord. De kleuren zijn goedgekeurd, maar de pupil zou nog niet weten wat hij daarmee moet. Dus dat kan een keer tijdens een creatieve opdracht uitgelegd worden. Als ik boven kom spreek ik eerst even met de directie die in de ochtend een gesprek heeft gehad op een school. Eén van onze pupillen gaat nog weinig naar school vanwege een te lage draagkracht en daardoor veel ziekzijn. We hebben eerder gesproken over wat wij zien als mogelijkheden om het patroon te doorbreken. De directie heeft dit meegenomen in het gesprek en we kunnen nu samen met school gaan kijken welke stappen voor iedereen haalbaar zijn. Hier moet dus nog het een en ander voor gebeuren, maar fijn dat er een samenwerking mogelijk is.

Vervolgens heb ik nog anderhalf uur om aan de weekverslagen van vorige week te werken. Momenteel hebben we 11 pupillen die drie of meer keer per week komen. Dus van elk van de 11 pupillen open ik per pupil de dagverslagen die de begeleiders in die week hebben geschreven. Vervolgens vat ik de informatie samen en maak hier een weekverslag van die naar ouders gestuurd wordt. Sommige per post en anderen gecodeerd via de mail. Bij sommige pupillen is met ouders en school besproken dat we het verslag ook naar de school sturen. Het is dus een proces van typen en vervolgens alles versturen. Het geeft me veel inzicht in hoe de begeleiding gaat en hoe de pupillen hier op reageren.

Naar aanleiding van de weekverslagen heb ik met een mentor om tafel gezeten. Met twee pupillen lijkt het momenteel nog niet goed te lopen. Ze lijken te overprikkeld en willen te vaak niet doen wat op de planning staat of willen het pas later doen. Ze reageren ook vrij negatief op elkaar en blijven elkaar opzoeken. Ik heb eerst met de mentor gesproken over wat ik zie en gevraagd naar haar ervaringen tijdens de begeleiding en of ze daar toevoegingen aan heeft of dingen juist anders ziet. Het heeft voor ons beiden een breder perspectief gegeven en concluderend heb ik een aantal kleine veranderingen in de begeleiding besproken. Zoals het bewust maken van de pupillen zodat ze inzicht hebben in hun eigen gedragspatronen en het inbouwen van momenten waarop ze helemaal niks hoeven te doen als het even niet lukt zodat ze de rust een beetje kunnen vinden.

Ten slotte heb ik nog gewerkt met een pupil die momenteel te veel lage cijfers heeft op de vo-school en wel meer zou moeten kunnen. We hebben eerst de planning besproken en zijn vervolgens vakinhoudelijk bezig gegaan (vandaag: rekenen) waarbij ik let op zijn taakaanpak, inzicht en werkhouding. Dit kan eventueel ook meteen wat aangestuurd worden indien nodig of de pupil kan zelf met vragen komen. Voor het naar huis gaan nog wat dagverslagen schrijven of aantekeningen maken in de agenda voor de volgende keer. En dat is het voor vandaag.

Crista