Een dag als vaktherapeut

Een dag als vaktherapeut

Sinds september 2019 ben ik als vaktherapeut beeldende therapie werkzaam bij Stichting Cerato.
Vaktherapie is een vorm van ervaringsgericht leren. Door creatief aan de slag te gaan (bijvoorbeeld
tekenen, kleien, zagen en schilderen) help ik pupillen om aan hun leerdoelen zoals zelfvertrouwen,
eigenwaarde, emotieregulatie … te werken. Tijdens mijn werk bij Stichting Cerato probeer ik naar
iedere pupil met aandacht te kijken en zoek ik naar activiteiten die aansluiten bij de interesses van
de pupil.

Vandaag heb ik eerst een sessie met een pupil die naar haar eigen zeggen helemaal niet creatief is.
Omdat ze wel houdt van sporten, proberen we tijdens de beeldende therapiesessies creativiteit en
sportiviteit met elkaar te combineren. Dat doen we bijvoorbeeld door te voetballen op een vel
papier met verf, waarbij we door de bal over te trappen, verf over het vel verspreiden. Tijdens het
beeldend werken komen er bij deze pupil allerlei emoties naar boven. Ik help deze pupil om haar
emoties te herkennen en te uiten, zodat ze aan haar leerdoel kan werken. De pupil is aan het einde
van de sessie erg blij met het eindresultaat. Het vel papier waarop we hebben gevoetbald ligt
midden in één van de kamers. De pupil zoekt een aantal begeleiders op en vraagt hen mee te komen
naar de kamer, zodat ze hen kan laten zien wat ze heeft gemaakt. Door het resultaat aan anderen te
laten zien, merk ik dat deze pupil trots is op wat ze heeft bereikt en doet zij een succeservaring op,
die haar zelfvertrouwen ten goede komt.

S’Middags staat er paardencoaching op het programma. Met een andere pupil vertrek ik naar
Bakkeveen, de locatie waar de paarden staan. Naast mijn werk als vaktherapeut, geef ik ook
coaching met paarden. Ook hierbij leert een pupil door ervaringen op te doen. Door contact te
maken met de paarden en te kijken hoe zij op de pupil reageren, krijgt de pupil eerlijke feedback op
zijn of haar gedrag. In dit geval vindt de pupil het lastig om samen te werken en daarbij rekening te
houden met haar eigen behoeften en die van anderen. Een paard werkt alleen met je samen als je
zijn vertrouwen hebt gewonnen, duidelijk leiding geeft en eerlijk bent naar het paard toe. Deze pupil
laat ik oefenen in het contact maken met het paard. En daarna laat ik haar een stuk met het paard
lopen. Aan de hand van de reacties van het paard op de pupil, geef ik de pupil feedback en help ik
haar om te oefenen met het samenwerken. Doordat paarden niet oordelen, voelen pupillen zich
veilig bij de paarden. Het is een veilige omgeving, waarin ze naar hartelust kunnen oefenen. Juist
door foutjes te maken, leren zij. Dankzij de hulp van de paarden zie ik ook bij deze pupil haar
vaardigheden groeien.

Na de paardencoaching kom ik terug bij Stichting Cerato. Daar overleg ik met mijn collega’s over de
begeleiding van de pupillen en voer ik voortgangsgesprekken met stagiaires van de opleiding
Vaktherapie.

Anky